תמ”א 38/2 –פינוי בינוי מהיר במסגרת פרויקט תמ”א 38

תמ”א 38/2 –פינוי בינוי מהיר במסגרת פרויקט תמ”א 38

תיקון 2 לתוכנית המתאר הארצית להתגוננות בפני רעידות אדמה – תמ”א 38 מאפשר לבצע פרויקט פינוי בינוי בהליך מקוצר. במסגרת תיקון זה בניינים העומדים בתנאים לביצוע פרויקט תמ”א 38 כלומר בניינים שנבנו לפני 01/01/1981 והם בעלי יותר משתי קומות יכולים לבצע פרויקט של פינוי בינוי במקום פרויקט תמ”א 38. משמע הריסת הבניין ובנייתו מחדש בהתאם לתקנים ההנדסיים המחמירים ביותר למניעת קריסה בזמן רעידת אדמה.
תיקון 2 לתוכנית תמ”א 38 מחייב להוסיף במבנה החדש שיוקם לאחר הריסת המבנה הישן את האלמנטים הבאים: מקומות חניה לכלל הדיירים, לובי, מפלסים אחידים וממ”ד לכל הדירות.
התיקון מאפשר לחזק מבנים שכיום אינם משתלמים לחיזוק במסגרת פרויקט תמ”א 38 רגיל אם בשל גובהם הנמוך או בשל הליך שיפוץ יקר הדרוש בבניין. הליך זה מקל על הדיירים גם בגלל שאין צורך להמשיך לגור בבניין בעת השיפוץ כפי שנדרש בפרויקט תמ”א 38 רגיל.המחוקק מעודד את ביצוע פרויקט התמ”א 38 במסגרת תיקון 2 מכיוון שישנה תמימות דעים בין המהנדסים הפעילים בתחום כי הקמת מבנה מחדש תמיד עדיפה על פני חיזוק מבנה ישן.ע”פ תיקון מספר 2 לתוכנית התמ”א 38 במקרה של פינוי בינוי מכוח התיקון נדרש הקבלן להקים את המבנה מחדש ולא רק לחזקו ולשפצו ומכאן שהבחירה באופציה של פינוי בינוי במסגרת פרויקט תמ”א 38 תלויה בתוכנית העירונית ובמיקום הנכס. סף המינימום לכדאיות פרויקט פינוי בינוי מכוח תיקון 2 לתוכנית התמ”א 38 באזורי הביקוש הוא 2.5-3 דירות חדשות על כל דירה קיימת בבניין וכל זאת כמובן בכפוף למצב שוק הדיור בישראל.

היתרון הגדול של תיקון מספר 2 לתוכנית התמ”א 38 הוא קיצור ההליכים לעומת פרויקט פינוי בינוי במסלול פינוי בינוי רגיל. אם בפרויקט פינוי בינוי רגיל הוצאת היתר בנייה אורכת כ-5 שנים בממוצע, הרי שהוצאת היתר בנייה בביצוע פינוי בינוי מכוח תיקון 2 לתוכנית התמ”א 38 אורך כשנה בלבד.
התיקון מאפשר הטבות מס והטבות תכנוניות שאינן מתקבלות כיום בפרויקט פינוי בינוי רגיל. כמו כן תוספת הדירות החדשות קטן בהרבה וכמות הדיירים הנדרשים להסכמה קטנה משמעותית מפרויקט פינוי בינוי רגיל החולש לרוב על מאות יחידות דיור.
תיקון 2 לתוכנת התמ”א 38 מאפשר הוספת יחידות דיור רבות באזורי הביקוש מכיוון שכמות הדירות החדשות גדול משמעותית מפרויקט תמ”א 38 רגיל. התיקון מסייע בפתרון מצוקת הדיור בייחוד באזורים הצפופים ביותר בישראל.

הדיירים המבצעים פרויקט תמ”א 38 במסגרת תיקון 2 של התוכנית במתכונת פינוי בינוי נהנים מהאלמנטים הבאים:
– עליית ערך של כ-50% מערך דירתם
– בניין חדש וחדיש עם מקומות חנייה וממדים לכלל הדיירים
– דיור חלופי במשך תקופת הפרויקט ואינם נדרשים לחיות באתר בנייה עד לסיומו